Пряма лінія «ЧГ». Споживач завжди правий, якщо вміє захищати свої права

блогер
Записів: 43
Дата запису: 17.04.2014
Комментарів: 0

Щороку 15 березня відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів. Саме в цей день у виступі Президента США Джона Кеннеді в Конгресі в 1961 році було сформульовано чотири головних права споживача: право на безпеку; право на якість товарів і послуг; право на достовірну інформацію про них; право захищати свої споживацькі претензії в суді.

Пізніше  додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживацьку освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля. У 1983 році 15 березня було закріплено в міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів. А напередодні відзначення цього дня на прямій лінії «ЧГ» на запитання читачів відповідала начальник відділу з питань захисту прав споживачів апарату міськради і виконкому Ніна Савенко.

Доки немає дзвінків, прошу прокоментувати звернення від Людмили Малигіної з мікрорайону Сонячного, 41, яке надійшло раніше. У ньому пенсіонерка розповідає про магазин-склад «Енергія», представники якого ходили по квартирах людей і пропонували придбання побутової техніки, у тому числі й у кредит. Ця жінка вже давно хотіла поміняти свій холодильник, тож і замовила його в «Енергії». Грошей на всю суму в неї не було, тому вона внесла завдаток 50 гривень, а також перший внесок 1750 гривень, розраховуючи ще три тисячі отримати в якості кредиту. Але через поважний вік їй відмовили в його наданні, після чого пенсіонерка вирішила відмовитись і від купівлі холодильника в цієї «Енергії» та, звісно, повернути свої гроші, сплачені раніше. Утім, відтоді минуло вже більше місяця, а своїх грошей жінка так і не побачила, незважаючи на  численні відвідини того магазину-складу на вулиці Мелешкіна, 9. Що їй порадите в такій ситуації?

– Останнім часом у нашому місті дійсно поширилась не вповні нормальна практика обходу домівок городян від імені якихось магазинів, складів чи інших закладів, як-то згадана у зверненні «Енергія». Користуючись довірою громадян похилого віку, недостатнім рівнем їхніх знань, представники таких фірм пропонують їм різноманітні знижки, обмін з доплатою старої техніки на нову, спонукають громадян надати згоду на миттєве оформлення споживчого кредиту. Ця оборудка оформлюється договорами, ніби це замовлення послуг, а не купівля-продаж товару. Різниця в тому, що замовлення послуг набагато складніше розірвати, бо, мовляв, замовлене вже пішло в роботу, хоча це також доволі спірне питання. Крім цього, у договорах зазначається внесення часткової оплати як «завдаток» замість «аванс», що неправомірно.

У цій конкретній ситуації ми допоможемо скласти претензію до керівництва магазину-складу «Енергія» та до Державної інспекції у Дніпропетровській області, яка наділена правом перевіряти дотримання суб’єктами господарювання правил торгівлі і надання послуг та накладати штрафні санкції у разі порушення прав споживачів.

Коли вже зайшла мова про допомогу, то нагадайте коли і де ви приймаєте городян?

– Наш відділ розташований у кабінетах №№114 та 115 виконкому міськради, прийомні дні – понеділок і четвер, з 9.00 до 12.00 та з 13.00 до 16.00. Телефон відділу: 493-04-76.

З чим загалом звертаються люди?

– Хто з чим. Кого що турбує, той про те й непокоїться. Проблемним питанням на території міста залишається установка металопластикових виробів. Є скарги громадян на суб’єктів господарювання, які неналежно реагують на вимоги споживачів щодо усунення виявлених недоліків продукції в період гарантійного терміну, не приймають звернення громадян або в установлені строки не надають відповіді, чим дійсно порушують законодавство про захист прав споживачів та про звернення громадян. Є нарікання городян на якість побутової техніки, мобільних телефонів, взуття чи одягу та інші. Тобто досить широкий спектр питань доводиться розглядати. Загалом з початку року до нас звернулось понад 250 криворіжців.

Телефонний дзвінок.

Звертається Раїса Винниченко з вулиці Погребняка, 25. У магазині «Одяг» СПД Нагорна, що на бульварі Вечірньому, придбала собі пальто. Принесла додому, роздивилась, бачу воно мені зовсім не підходить. Я назад до магазину, щоб гроші повернули, а тамтешні продавщиці ні, не можемо, бо, мовляв, без господарки не маємо права. І так разів чотири ходила, аж поки в мене бодай заяву прийняли. Врешті-решт, пальто здала і гроші мені повернули. Цікавить як бути у подібних ситуаціях?

– У такому разі на боці покупця стаття 9 Закону України «Про захист прав споживачів»,  відповідно до якої покупець має право замінити якісний товар на інший якісний у тому разі, якщо він не підійшов з якихось причин – за розміром, фасоном, кольором тощо. Але скористатися цим правом можна протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем, та за умови, якщо товар не використовувався, збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачу разом з проданим товаром.

Необхідно також попередити, що Постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 року №172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» встановлено перелік товарів, які не підлягають обміну (поверненню). До нього входять продовольчі товари; лікарські препарати та засоби; предмети сангігієни; парфюмерно-косметичні вироби, дитячі іграшки м'які, дитячі іграшки гумові надувні, зубні щітки, гребінці, рукавички, тканини, килимові вироби метражні, білизна натільна, білизна постільна, друковані видання, аудіо-, відеокасети, товари для немовлят (пелюшки,  соски,  пляшечки для годування тощо), ювелірні вироби з дорогоцінних металів та інші.

    Рекомендуємо споживачам пред'являти до суб'єкта господарювання вимоги в письмовій формі. Заява подається у двох примірниках. Один примірник надається суб'єкту господарювання, а другий з відміткою продавця (дати прийняття заяви, прізвища, ініціалів та посади працівника, який прийняв заяву) залишається у споживача. Причому помічено, що як тільки покупець свої вимоги заявить письмово, то продавці зазвичай стають значно більш зговірливими.

Вони приймати мою заяву навіть не хотіли. Казали, що немає хазяйки, то й приймати нічого не будуть.

– Навіч явне порушення прав споживача. По-перше, продавець не має права відмовити споживачеві у прийнятті заяви-претезії. Бо керівник будь-якого підприємства повинен призначити відповідальну особу, яка б у разі його відсутності мала повноваження приймати заяви споживачів. До речі, у разі відмови продавця прийняти претензію, її можна відправити поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Поштовий чек про відправлення претензії та копію претензії варто зберігати - у разі звернення до контролюючих органів за захистом своїх прав вони можуть служити доказом того, що продавець проігнорував вимоги споживача. По-друге, порушено термін виконання вимог покупця: гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

У разі будь-якого порушення прав споживачів кожен покупець або замовник послуг має право звернутись чи до фахівця по захисту прав споживачів у виконкомах райрад за місцем здійснення підприємницької діяльності суб’єкта господарювання, чи безпосередньо до нашого відділу. Фахівці нададуть кваліфіковану консультацію та допоможуть скласти листа з відповідними вимогами до суб’єкта господарювання.

– Дякую, буду знати на майбутнє.

– І не тільки знайте, а й використовуйте свої права. Бо у споживача їх достатньо, тільки треба вміти ними користуватись.

– Телефонує Ганна Василівна з вулиці Косіора, 55. Нещодавно скуплялася на ринку Соцміста, серед іншого придбала і два кілограми картоплі. І таким легеньким мені видався пакет з картоплею, що вирішила переважити. Переважила – точно, триста грамів не вистачає. Повернулась до тієї продавщиці. Вона, щоправда, гроші мені мовчки повернула - та й край. Але ж це справжнє нахабство, невже на них ніякої управи немає?

– При придбанні продукції споживач має право на перевірку її якості, безпеки, комплектності, міри, ваги та ціни. Суб’єкт господарювання повинен забезпечити в торговельному приміщенні контрольно-вимірювальний прилад для перевірки точності міри, ваги придбаної продукції та надати на вимогу споживача документи, які підтверджують якість, безпеку продукції. Рекомендую перевірити вагу придбаного товару на контрольних вагах, які є на кожному ринку. І якщо вас обважили, то завжди можна повернутись до продавця, який собі таке дозволив.

– Я так і зробила!

– Ось і добре, що вийшло. Якщо таке не спрацьовує, тоді потрібно звернутись до адміністрації ринку, яка повинна контролювати дотримання продавцями правил торгівлі, у тому числі й щодо дотримання прав споживачів. А якщо і це не допомагає, тоді до нас можете звернутись, ми допоможемо вплинути.

– А щоб перевіряльники прийшли і «прошерстили» цього продавця, чи таке може бути?

– Може, хоч з цим і дещо складніше. Перевірки здійснюються на підставі письмових звернень громадян, оформлених згідно із вимогами Закону України «Про звернення громадян».

– То я готова написати таку заяву. Тільки скажіть, куди і кому писати.

– Листи-звернення направляються на адресу Держспоживінспекції у Дніпропетровській області — 49027, місто Дніпропетровськ, площа Шевченка, 7. За дорученням цієї інспекції розглядає звернення у місті Кривому Розі відділ захисту прав споживачів та ринкового нагляду у Криворізькому регіоні Держспоживінспекції у Дніпропетровській області (місто Кривий Ріг, вулиця Косіора, 20, телефон 92-85-75). До речі, ця інспекція має право здійснювати контрольні закупки та інші заходи попередження порушень споживчого законодавства.

Е. МІСЦЕВИЙ, "Червоний гірник".

0 коментарів

Останні записи в блогах